2.
نانو پوششها:
2-1. پوششهای نانوکامپوزیتی در خودرونانو کامپوزیت ها در دو فاز تشکیل می شوند. در فاز اول، ساختاری بلوری در ابعاد
نانو ساخته میشود که زمینه (ماتریس)
نانو کامپوزیت به شمار میرود. زمینه ممکن است از جنس پلیمر ، فلز یا سرامیک باشد. در فاز دوم، ذراتی در
مقیاس نانو به عنوان تقویت کننده برای استحکام، مقاومت، هدایت الکتریکی و ... به فاز اول یا ماتریس افزوده میشوند. بسته بهاینکه زمینه
نانوکامپوزیت از چه مادهای تشکیل شده باشد، آن را به 3 دسته پلیمری، فلزی و سرامیکی تقسیم میکنند.
نانوکامپوزیتهای پلیمری به علت خواصی مانند استحکام، سفتی و پایداری حرارتی و
نانو کامپوزیتهای فلزی به سبب سبکی، استحکام و سختی بالا، کاربردهای وسیعی در
صنایع خودرو سازی دارند(2).
الف-
نانو کامپوزیتهای پلیمری: اولین
استفاده صنعتی از نانو کامپوزیتهای تقویت شده با خاک رس در زمینهی درست کردن پوشش زنجیر تایمینگ در
خودرو است
که بوسیله قالبگیری تزریقی این کار صورت گرفته است. وزن حفاظتی دست یافته
شده برای پوشش زنجیر تایمینگ 25% است که علت این امر به خاطر کمتر بودن
محتوی فیبرهای آلی در مقایسه با نایلون یا پروپلین تکمیل شده با
الیاف شیشهای میباشد(4). این مواد صلبیت خوب و پایداری حرارتی بالایی از خود نشان میدهند و در اوایل سال 1990 شرکت تویوتا از
نانوکامپوزیتها در پوشش کمربند ایمنی خودرو استفاده کرد. در کنار فعالیتهای تویوتا شرکت میتسوبیشی نیز از
نانو کامپوزیتها در روکش موتور استفاده نمود. ویژگی های
نانو کامپوزیتها
شامل استحکام و سختی زیاد با وزن کمتر، قابلیت جلوگیری از نشت گازها و
مایعات، درجه اعوجاج گرمایی بالا، رسانایی الکتریکی، خاصیت ضد احتراقی و
مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و حرارت میباشد(2). این نوع کامپوزیت
ها در ترکیبات پوشش زیرین کاپوت خودرو بکار برده میشوند. در حال حاضر،
اکثر
نانوکامپوزیتهای مورد مصرف در قطعات
خودرویی در حقیقت از نوع
نانوکامپوزیت پلیمر- فیلر میباشند و ماده پلیمری میتواند بر پایه
PP،
ABS،
PA،
SBR و ... انتخاب گردد. افزودنی
نانویی بکار رفته در این کامپوزیت هم میتواند
نانوکلی،
نانوتیوب کربنی یا سایر افزودنیهای
نانویی معمول باشد. در حال حاضر، با افزودن مقادیر کمی از افزودنیهای
نانوکلی به پایههای پلیمری
PP و
ABS میتوان خواص پلیمر پایه را به میزان قابل قبولی بهبود بخشید. از جمله
قطعات خودرویی که در ایران با
نانوکامپوزیتهای پلیمری نمونه سازی شدهاند شامل
نانوکامپوزیتهای پایه
ABS (هاوزینگ چراغ خطر خوروی پژو 405، هاوزینگ چراغ خطر
خودروی روآ، جعبه
ECU و درب آن، قاب محافظ هواکش بخاری و ...) و
نانوکامپوزیتهای پایه
PP (هاوزینگ چراغ جلو، قاب ستونهای خانواده
خودروی پژو 405، قطعات مجموعه
داشبورد خودروها، پروانه فن رادیاتور، و قالپاق چرخ) می باشد. همچنین برای جلوگیری از باقی ماندن لک و کثیفی از پوششهای
نانو کامپوزیتی
بر روی غربیلک فرمان و رینگ چرخ نیز استفاده شده است. حتی این پوشش ها را
روی سطح داخلی باک های بنزین برای جلوگیری از نشت بخار بنزین مورد استفاده
قرار گرفته است(3).
ب -
نانو کامپوزیتهای فلزی: استفاده از
نانو بلورهای فلزی به صورت ترکیبات ساختاری حجیم در
صنعت خودرو دارای کاربرد زیادی میباشد(5)
.بهطوریکه با استفاده از پوشش دهی در بدنه ماشین آلات قادرند با
نانو کامپوزیتهای جدید رقابت داشته باشند. به طور مثال
نانو بلورهای
فولاد مزایای زیادی در ارتقای درجه استحکام ایجاد می کنند و شرکت تویوتا
از آن در خودروهایش استفاده کرده است. در حال حاضر برای پیشگیری از اتلاف
انرژی سیلندرهای موتور با سرامیکهای
نانوکریستالی نظیر
زیرکونیا و آلومینا طوری پوشش داده شده است که حرارت را به طور مؤثرتری در
خودرو نگه داشته و در نتیجه احتراق کامل و با کارائی بیشتری از سوخت به
وقوع میپیوندد. افزودن
نانو ذرات اکسید آلومینیوم نیز باعث می شود که مقاومت آن در برابر ساییدگی همانند یاتاقانهای فولادی باشد(1)
.2-2. پوششهای نانویی بر روی شیشه خودرو بروز تصادفات به علت عدم دید مناسب و کافی، به خصوص در شرایط جوی نامساعد مانند باران و گرد و غبار، نیازمندی
صنعت خودرو را به ایجاد شیشهها و آینههای ضدلک در خودرو ایجاد کرده است. با ظهور
فناوری نانو، نه تنها در مورد خودروهای در حال ساخت این امکان فراهم شده است، بلکه روکشهای مخصوص این امر نیز برای بهکارگیری در مورد
خودروهای موجود، ساخته شده است. این نوع
روکش روی شیشه خودروها
موجب دفع آب و ذرات گرد و غبار شده و بهراحتی میتوان سطح آن را تمیز
کرد. این روکش همچنین ضدسایش بوده و علاوه بر مقاوم بودن در برابر پرتوهای
فرابنفش، از دوامی طولانی برخوردار است. عمر این محصول، روی
شیشه جلوی خودرو تا پنجاه هزار کیلومتر و روی
شیشه پنجرههایی که در جهت حرکت
ماشین قرار ندارند تا پنج سال میرسد. این
شیشه میتواند اشعه مادون قرمز که طول موج آن کمتر از 400
نانومتر و همچنین اشعه ماوراء بنفش که طول موج آن بیشتر از 800
نانومتر میباشد
را بطور کامل یا بخشی از آن جذب نماید و محدوده روشنایی که مورد نیاز برای
بینایی انسان میباشد و طول موج آن مابین 400 تا 800
نانومتر است را کاملاً عبور دهد. همچنین معمولاً از ورود گرما و سرما جلوگیری مینمایند و این
شیشهها نرخ تابش کمی دارند(3). از مواد
نانوکریستال تولید شده به روش سل- ژل (آئروژلها) نیز میتوان به عنوان موادی برای
شیشههای هوشمند استفاده کرد که به هنگام تابش و درخشش شدید نور آفتاب تیره و مات میشوند. وقتی که نور خورشید کمتر میتابد این
شیشهها روشنتر میشوند. همچنین این شیشهها خاصیت خود تمیز شوندگی دارند که ویژگی مفیدی برای حرکت
خودرو در محیط های پرگرد و غبار میباشد. روشهای پوششدهی برای
شیشهها در خودرو
شامل پوششدهی سل- ژل (در این روش، مرحله آنیل کردن وجود دارد که باعث
میشود سدیم از شیشه به فیلم اکسید تیتانیوم نفوذ کند و در نتیجه، خواص
نهایی فتوکاتالیتیکی تخریب شود) و پوششدهی با بخار شیمیایی (در این روش،
توسط واکنشهایی که صورت میگیرد، بعلت گرمای اعمال شده، زیرلایه فعال
میشود. ترکیب و ریزساختار ترکیبات رسوب داده شده، قابل کنترل هستند)
میباشد(6).
2-3. پوششهای نانویی بر روی منسوجات بطور متوسط میزان منسوجات مورد استفاده و در معرض دید در یک
خودرو، حدود 15 مترمربع است که عمدتاً پوشش سقف،
صندلیها،
رودریها، روکش طاقچه عقب وموکت کف را شامل میشود. از جمله عوامل مؤثر در
ایجاد کهنگی و کثیفی در این قطعات تزئینی میتوان به گرد و غبار،
آلایندههای هوا، چربیها، عرق دست، مایعات و ... اشاره کرد. از طرفی رشد و
نمو باکتریها در اثر استفاده روزمره باعث بروز و شیوع بعضی از بیماریها
میشود که از میان آنها میتوان باکتریهای مولد اسهال، التهاب روده،
بیماریهای گوارشی، عفونت سیستم ادراری و عفونتهای ریوی را نام برد. لذا،
با توجه به پیشرفت
نانوفناوری و استفاده آن در تولید پارچههای ضدلک، ضدباکتری، ضد گرد و غبار و ضدبو میتوان با استفاده از آن به رضایتمندی بالاتر مشتری در
صنعت خودرو دست یافت. اعمال پوششهای
نانویی بر
روی پارچهها و قطعات منسج باعث کاهش سطح تماس مایعات با قطعه شده و از
نفوذ آنها به داخل پارچه خودداری میکند. لذا، نفوذ مایعات به داخل
پارچهها و ایجاد لک و تغییر رنگ صورت نمیگیرد و فضای داخلی اتاق همواره تمیز و مطلوب خواهد بود. در حال حاضر، در ایران پوششهای
نانویی بطور تحقیقاتی بر روی روکشهای صندلی، طاقچه عقب، پارچه رودری، موکت کف و عایق سقف خودروها در دست بررسی میباشند. از
نانو پوشش ضد انعکاس نور نیز در نمایشگرهای داخل
خودرو برای استفاده در تمامی شرایط نوری مورد استفاده قرار گرفته است(3).
2-4. پوششهای نانویی در رنگ خودرونانوذرات
با اندازههای مختلف، نورهایی با فرکانسهای متفاوت ساطع میکنند. لذا،
میتوان از آنها برای تولید رنگهای گوناگون استفاده کرد. کاربرد جالب توجه
در این بخش، استفاده از
نانولولههای کربنی در رنگ است. فیبریلها، ساختارهای ویژهای هستند که از
نانولولههای کربنی
ساخته میشوند (استوانههایی متشکل از 8 لایه گرافیتی که از فاز بخار به
عمل میآیند) و خاصیت رسانایی بالایی دارند. کاربرد فیبریلها در رنگ، باعث
رسانایی آن میشود و میتوان از آن برای
رنگ کردن خودرو
به روش قطرههای باردار شده استفاده کرد (روش رنگ الکترواستاتیکی). در این
روش، رنگ و قسمتهایی را که قرار است رنگ شوند، باردار میکنند تا جاذبه
الکتریکی بین آنها باعث جذب رنگ شود. به این ترتیب، کارآیی رنگ، چه از لحاظ
کیفیت و چه از لحاظ کمیت (میزان رنگ مصرفی) ارتقا مییابد.
فناوری نانو در رنگکاری جدید، مرزها را شکسته و نوید ویژگیهای منحصربفردی را میدهد(5). لاک تمیزکننده جدید که با دستگاه از
فناوری نانو تولید شده، باعث میشود تا
رنگ خودرو بسیار ضدخراشتر از رنگهای قدیمی شود. با توسعه و تولید رنگهای خودمحافظ و
فناوری پلیپلکسین
تی 11، صاحبان خودرو دیگر به شستشو و رنگ کردن دوباره آن نیازی ندارند.
این رنگها، در برابر آثار مخرب پرتو فرابنفش و نمکها، مقاوم هستند،
بطوریکه با بهکارگیری آنها دیگر نیازی به شستشوی
خودرو یا رنگ مجدد نیست. شرکت
Eurochem Auto Chemicals آخرین توسعه خود در زمینه محافظ
رنگ خودرو را اعلام کرده است. سیستم پیشرفته
فناوری نانوی P.E.F.E Polyglasplexin
راه حل منحصربهفردی برای دفع دوده جاده، آلودگی، اسید حشرات فضله
پرندگان، مواد رادیواکتیو جوی و بدتر از همه، تمام نور ماورای بنفشی که
باعث میشوند، رنگ خودرو به تدریج از بین برود ارائه کرده است(5).
2-5. پوششهای نانویی در صنعت لاستیکدر روسیه،
پوششهای الماس نانومتری
با درصدهای مختلف به لاستیک طبیعی، برای ساخت لاستیکهایی که در صنعت
کاربرد دارند از قبیل کاربرد در تایر اتومبیل، لوله های انتقال آب و
... مورد استفاده استفاده قرار گرفته است. با اضافه کردن پوششهای
نانومتری الماس
به لاستیک ها خواص آنها به شکل قابل توجهی بهبود مییابد(7). این
لاستیکها دارای 4 الی 5 برابر خاصیت انعطاف پذیری بالاتر، افزایش 2 تا 5/2
برابری درجه استحکام، افزایش حد شکستگی، 3 برابر شدن قدرت بریده شدن،
افزایش مقاومت لاستیک در برابر سایش، افزایش استحکام مکانیکی و کاهش قابلیت
اشتعال میباشند(1).
2-6. پوششهای نانومتری در موتور خودرواز روش آبکاری کرم برای پوشش رینگ پیستون استفاده میشود، گونههای مختلف پودرهای پایه آهنی حاوی
Ti،
V،
C،
Si،
Sn،
Cr،
Mo،
Cu و
B اغلب برای پوششدهی آلومینیوم در موتور استفاده میشود. برای این نوع پوششها میتوان از روش
APS و مهندسی نیروی سطح
(LSE)
استفاده کرد(8). از آنجا که موتورهای دیزل در معرض حمله مواد سولفور
هستند، خوردگی در برابر اسید سولفوریک برای پوششهای پایه فلزی حاوی
آلومینات که در این نوع موتورها مورد استفاده قرار میگیرند، اهمیت ویژهای
دارد. نیکل کرومیم و کرومیم کاربید را میتوان ارزشهای
APS و
HVOF
پوششدهی کرد. عموماً از پوشش کرومیم اکساید به روش پلاسما اسپری، بر روی
موتورهای دیزل پرقدرت استفاده میشود. معمولاً از پوششهای مقاوم در برابر
حرارت
(TBC) مانند زیرکونیا یا آلومینات تیتانیوم،
به منظور کاهش دمای کاری و افزایش دوام اجزای تیغههای توربینهای گازی
استفاده میشود. این پوششها میتوانند کارایی موتور را با افزایش دمای
کاری و کاهش اتلاف حرارت اجزا بالا ببرند. الیتریوم تثبیت شده با زیرکونیا
(YSZ) هدایت حرارتی بسیار کمتری نسبت به سوپرآلیاژهای پایه نیکل دارد. از پوششهای
YSZ
به شکل بسیار گستردهای برای پوششدهی تاج پیستون استفاده میکنند(8).
پوششها باید از چسبندگی مناسبی با پایه برخوردار باشند تا بتوانند در
برابر شوکهای حرارتی موجود در موتور مقاومت کنند. باندهای استحکام از
روشهای پلاسما اسپری
HVOF و
Magnetron Sputtering
بهوجود میآید و بهشدت به زبری سطح بستگی دارد. بیشترین ضخامت پوشش به
ضریب انبساط حرارت و خواص مکانیکی پوشش بستگی دارد. اگر انبساط حرارت پوشش
با پایه اختلاف زیادی داشته باشد و یا الاسیته و داکتیلیته پوشش بسیار کم
باشد، پوششهای ضخیم نمیتوانند چسبندگی مناسبی با پایه ایجاد کنند.
پوششهای با پایه
Mo/Cr پوششهای مناسبی برای مقاومت در برابر خوردگی در دمای بالا در موتور بکار میرود(8).
3. بحث و نتیجه گیری:
همانطور که ملاحظه میشود
نانوپوششها تأثیرات زیادی در بخشهای گوناگون
صنعت خودرو خواهد داشت. از جمله
رینگ،
رنگ،
شیشه،
بدنه،
لاستیک،
اجزای موتور
و بسیاری از موارد دیگر که بدان پرداخته شد. کشور ما با داشتن منابع غنی
معدنی و مخازن عظیم نفتی باید انگیزه بیشتری برای دستیابی به این
فناوری داشته باشد
. تأثیرات
نانو پوششها بر ارتقاء کیفیت مواد بکار رفته در قسمت های مختلف
خودرو و
خصوصیات ویژهای که آن مواد پیدا میکنند، مهمترین مقولهای است که باید
به آن توجه کرد. اگر بتوان از موادی با کیفیت بهتر، قیمت کمتر و کارایی
بیشتر در ساخت قطعات استفاده کرد، خودروهای آینده علاوه بر آلودگی کمتر، از
قطعات مناسب و قابلیتهای بیشتر برخوردار خواهند بود. با توجه به این
پژوهش
نانو پوششها به خصوص پوششهای
نانو کامپوزیت پلیمری کاربرد زیادی در
صنعت خودرو دارد و ایران در این ضمینه گامهای بلندی برداشته ولی برای رقابت جهانی، استفاده از این
نانو پوششها ضروری میباشد.
4. منابع
: 1. معلمی اوره، عباس؛ بررسی جایگاه
فناوری نانو در
صنعت خودرو،
همایش ملی نانو مواد و
نانو تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، 1388.
2.
WWW. Principaconsulting.com 3. ساپکو،
گزارش امور مهندسی و تحقیقات ساپکو، 1389.
4.
http://www.nano.ir5. دادگستر، محمدرضا؛ استفاده از
نانو تکنولوژی در
پوششهای خودرو،
ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، شماره 5، 1388.
6. وطن خواه دولت سرا، جعفر
؛ نانوتکنولوژی علم پایه و تکنولوژی نوظهور، نشر طرح، بهار 1385.
7. بی نام،
سمت و سویهای تحقیقات نانو تکنولوژی، کمیته مطالعات سیاست نانو، 1382.
8. هازلی، کاوان؛ امینی، ششاهین؛ پوششهای
نانومتری و کاربرد آنها در موتور،
پوششهای سطحی، سال 8، شماره 33، 1389.